Påsken 2011–og den nye varmtvandsbeholder

Ok, det er nogle uger siden Påske, men denne tur til Småland er alligevel nogle linier værd. For det første er det nok vejrmæssigt en af de bedste perioder vi endnu har oplevet i det svenske. Ingen vind, ingen insekter, mild vind, over 20 grader og skyfrit alle dage – landskabet tog sig ud fra sin aller bedste side. Man kunne nærmest time for time se hvordan knopperne sprag ud. Faktisk fik vi forår to gange. Der er ca. 3 ugers forskel på Farum og højlandet i Småland når det gælder  træernes tidspunkt for grønne blade.

Skærtorsdag var dagen, hvor den gamle varmtvandsbeholder, der jo gik kaput i vinters, skulle udskiftes. Skulle hilse og sige at en gammel 100 liters beholder fra 1979 – desværre stadig med noget vand i bunden der ikke kunne tømmes af – den er ikke lige sådan at håndtere, specielt ikke når der ikke er uendelig meget plads og væggen den hænger på tilhører et over 200 år gammelt træhus. Det var jo beholderen der skulle ned – ikke væggen.

Ned kom den – og med møje og besvær fik vi monteret en fin ny Metro varmer. Det krævede dog lige en tur til en VVS i Åseda der lykkeligvis havde nogle nødvendige reservedele, da nogle af de eksisterende rør ikke kunne genbruges. Så det viste sig at være en god plan at have afsat Skærtorsdag til arbejdet – Det er nemlig ikke helligdag i Sverige.

Jeg havde dog mine betænkeligheder da jeg gik i seng om aftenen. Hænger den nye beholder der også i morgen? Er samlingerne tætte?

Indtil videre – og resten af Påsken fungerede det perfekt. Så min konklusion er at skulle alt andet gå galt så kan jeg altid gå i lære som VVS.

Ellers stod ugen på god mad, bøger og den nye havetrampolin som børnene endelig fik overtalt os til. Kan godt forstå at de gerne vil have sådan en gummi tallerken – men den passer jo ikke lige ind i dette stykke natur. Men vi har fundet en god plads som alle kan leve med.

Vi fik slappet meget af og nød dagene alle sammen – måske på nær sidste dag, hvor jeg fik leveret 7 m3 kløvet brænde der selvfølgelig skulle flyttes ind i brændeladen. Stort arbejde, men når alle gi´r en hånd, så er det faktisk ikke så slemt.

Næste tur – hvor der sikkert skal slåes 30 cm. højt græs, det bliver nok Kr. Himmelfart. Det ser ud som om det bli´r en tur med mig og drengene – Helle skal desværre arbejde – Det er noget med at Maersk skal flytte et par afdelinger! Og Mathilde hun kan sikkert godt undvære sådan en “mandetur”.

Vi får se – Men jeg glæder mig allerede – og må også indrømme at jeg denne gang ikke havde kørt mere end 500 m. på vej hjem før jeg savnede stedet!

IMG_1036

Dette indlæg blev udgivet i Ødegård - Sverige. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

